De Nederlandse erfenis. - Reisverslag uit Pettigalawatta, Sri Lanka van Jet Spaink - WaarBenJij.nu De Nederlandse erfenis. - Reisverslag uit Pettigalawatta, Sri Lanka van Jet Spaink - WaarBenJij.nu

De Nederlandse erfenis.

Blijf op de hoogte en volg Jet

31 Juli 2015 | Sri Lanka, Pettigalawatta

Als Nederlander kon ik natuurlijk niet om Galle heen, als ergens onze VOCmentaliteit geproefd kan worden is het wel hier. Daarom ben ik gisteren na een nacht in een hotel van bedenkelijk allooi (wat een signaal had moeten zijn was dat de prijzen van de kamers per 24 uur gingen) 2e klas per trein van Colombo naar Galle vertrokken. Het leek er eerst op dat ik moest staan in de trein, maar gelukkig mocht ik plaatsnemen bij een familie met 3 kinderen. Met een beetje schuiven, passen en meten lukte dat best aardig. Nog geprobeerd wat contact te maken, een van de kinderen wat truukjes geleerd en soms wat afgeleid, en een mooie route deels langs de zee gereden.
Aangekomen in Galle een Tuktuk gepakt naar een hotel; kosten 3000 per nacht, want het is een prima locatie binnen de fortmuren. Het hotel heet Old Dutch House Guest en ligt toepasselijk aan de Lighthousestreet. Er is hier zelfs een Leyn Baan Street. Na de kamer ingericht te hebben en verreisd en wel eerst onder de douche gestapt, werd mij aangeraden om eerst de New city te bekijken. Vandaag is het namelijk Poya, het feest van de volle maan, en dat moet gevierd worden. Ben dus over de Dutch Market gelopen waar vooral veel toeristen rondliepen en voor een toeristenprijs specerijen, thee en prullaria verkocht werden, en over de groente- en fruitmarkt waar ik bijna de enige westerling was. Nog een fruitsaptentje opgezocht, en daarna zachtjes aan teruggelopen naar het Fort. Daar wat rondgelopen over de kademuren, en de zon bijna onder zien gaan. Niet helemaal natuurlijk want het was deels bewolkt. Een eettentje opgezocht (vertrouwde het eten niet helemaal, maar stom genoeg gedacht dat het wel zo zou horen) en daarna een wijntje in een loungebar genomen pal naast het hotel.
In de nacht werd ik wakker van buikkrampen en toen wist ik dat het misse boel was. 's Nachts meerdere keren met diarree het bed uitgemoeten... Weet niet hoe ze het in Sri Lanka noemen, maar prettig was anders. Gelukkig had ik Norrit bij me en gisteren bananen gekocht, dus ik kon de ochtend een beetje rustig ontbijten. Buik leek zich te stabiliseren dus ik ben begonnen aan de rondwandeling uit de LP. Leuk stadje binnen de fortmuren, maar er mag hier en daar wel wat onderhoud gedaan worden. Zo was gisteren een deel van het dak van het postkantoor ingezakt omdat de pilaren het begeven hadden. Wel leuk om Nederlandse historie te bekijken, zoals het VOClogo, het voormalig ziekenhuis, bastion Uttecht en nog veel meer. Ook zijn er veel leuke winkeltjes, opvallend veel juweliers, en her en der een strandje buiten de muren. Ben niet verder gegaan dan pootje baden, maar raakte wel weer leuk in gesprek met een moeder omdat haar dochtertje de kans pakte om Engels met en op mij te oefenen. Tussendoor nog even naar de stad en supermarkt geweest voor info over de bussen en een licht verteerbare lunch. En verder heerlijk door alle straatjes geslenterd en genoten van de vakantie- en historische sfeer die hier hangt.
Morgen weer reizen, ik probeer Hatton te bereiken, dus ik heb een licht verteerbaar ontbijt al klaarliggen; bananen, wat zoute chips en vruchtensap. Moet goed komen!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Sri Lanka, Pettigalawatta

Jet

Actief sinds 15 Juli 2015
Verslag gelezen: 182
Totaal aantal bezoekers 8854

Voorgaande reizen:

17 Juli 2015 - 09 Augustus 2015

Sri Lanka

Landen bezocht: